Cannes nomineert amateurfilmpje van scoutsgroep Hove

Volgens welingelichte bron zou een kortfilm rond een weekend van de jins (een van de leeftijdsgroepen) van de Scouts Hove, genomineerd zijn voor een Palme d’Or op het prestigieuze filmfestival van Cannes. “Ik viel bijna van mijn stoel” zegt Jasper Declercq van Scouts Hove. “Het is slecht gefilmd, de kleuren zijn flets en het geheel is nogal amateuristisch gemonteerd. Maar de muziek is wel plezant.”

Een telefoongesprek met een van de juryleden leerde ons dat de belangrijkste reden voor de nominatie de spontaniteit van het werk was. “Toen ik het werk zag kreeg ik meteen zin om terug mijn rugzak te pakken en te gaan trekken in de bergen. Deze film is voor elke jongere een stichtend voorbeeld van hoe te genieten van het samenzijn en van de kleine dingen. Zeker in deze tijd waar multimedia de overhand neemt op moeder natuur, is het schitterend dat een tak van de multimediale sector de jongeren de hand neemt en terugbrengt naar weidse vlakten. Daarbovenop is het geheel gelardeerd met erg leuke muziek.”

Bij de Scouts Hove denken ze er niet aan om nu meer films te maken. “Als ik een subsidie krijg van het Vaf (Vlaams Audiovisueel Fonds), zou ik er weleens over denken. Maar ik doe het eigenlijk puur voor het plezier.”, zegt Jasper Declercq. Zijn medeleiding bleek ook gecharmeerd door het bericht. “Het is meestal nogal lastig dat jasper de hele tijd zit te filmen.” zegt Tobe Possemiers. “Wij doen dan de afwas, ruimen alles op en hij zit maar wat te filmen. Maar achteraf is het wel erg leuk om het resultaat te zien.”
“Zeker nu hij in de prijzen kan vallen.” voegde MichaĆ«l Somers nog toe.

Een speech heeft Jasper nog niet voorbereid. “Nee, ik schat mijn kansen niet erg hoog in.”

Een Belgische Spielberg aan het firmament? We zullen het weten op 30 juni, wanneer de uitreiking plaatsvindt. In afwachting kan u het filmpje hieronder bekijken:.

[youtube= http://www.youtube.com/watch?v=EBIB8bG_LCs]

Ronald Baerdeman
Belang van Limburg

2 reacties

1. Groepsleiding

ja die ronald, wat een reporter toch. Mooie interviews, vooral dat

2. Sander

ik kan ni wachten tot het jintoneeltje!